2013. június 30., vasárnap

Forbes: Miért fontos, hogy Sam Taylor-Johnson rendezheti a Fifty Shades of Grey-t

Scott Mendelson - Normális körülmények között lehet, hogy nem fordítanák nagy figyelmet E.L. James Fifty Shades of Grey című bestseller regényének közelgő filmadaptációjára, azonban az Alkonyat fanfiction/BDSM szoftpornó regény három szempontot tekintve is figyelemre méltó. Először is, ez egy R-besorolású franchise, amely kifejezetten a nőket, felnőtt nőket kívánja megcélozni. Másodjára a rendező-választás is érdekes, ugyanis Sam Taylor-Johnsonra, azaz egy nőre bízták a film irányítását. Női rendezőre bízni egy olyan trilógia megnyitását, amely várhatóan jövedelmező és sikeres lesz manapság szinte ismeretlen lépésnek tűnik. Taylor-Johnson eddig csak néhány rövidfilmet és csak egyetlenegy nagyjátékfilmet készített, így furcsa lehet, hogy pont az Ő kezébe adták egy nagy stúdió franchise-ának az irányítását. De várjunk csak, amikor fehér pasi vagy ez egyáltalán nem különös, hiszen szinte állandóan ez történik.
Sam Taylor-Johnson
Forrás: Joe McGorty
Rupert Sanders szakmai önéletrajzában csak néhány reklám elkészítése szerepelt, amikor az Universal felkérte a 175 millió dolláros büdzsével rendelkező a Hófehér és a vadász rendezésére. Marc Webb egyetlenegy filmet (500 nap nyár) készített csak, de a Sony megbízta a Csodálatos Pókember rebootjuk irányításával. Joseph Kosinsky zéró filmes vagy televíziós kredittel rendelkezett, amikor a Disney rábízta a szintén 175 millió dolláros franchise-indító Trón: Örökség munkálatait. A leendő kezdők mindig fehér férfiak, szinte sohasem színes bőrűek vagy nők. A fehér/férfi rendezőknek elég csak egy kicsit is jól fogadott filmet elkészíteniük vagy csak pár reklámmal rendelkezniük a tarsolyukban és máris számításba kerülnek egy-egy nagy stúdió nagy költségvetésű projektjének rendezői székére. Tapasztalt rendezők, akik afro-amerikaiak (F. Gary Gray, Clark Johnson, Antoine Fuqua), vagy nők (Patty Jenkins, Lynne Ramsay, Debra Granik) vagy ne adj Isten mindkettő (Kasi Lemmons) ritkán vagy soha nem is kerülnek szóba ezen nagy volumenű filmek esetén.

Egy igazságos világban, Jennifer Yuh Nelsonnak a top stúdiók őt-akarjuk-rendezőnek listáján kellene szerepelni a 660 millió dollárt kereső és a kritikusok által is elismert (főleg általam) Kung Fu Panda 2 irányítása után (ám hogy visszatérhet a harmadik részre talán egyelőre figyelemre méltó vigasznak tűnhet). Ha nem nőnek születik, Mimi Leder számára elég lett volna a Deep Impact hihetetlen sikere (valamint a Peacemaker ragyogó akciójelenetei) hogy átvészelje A jövő kezdete kritikai/kereskedelmi bukását. De Mimi Leder közel 13 éve egyetlenegy nagyjátékfilmet sem rendezett. Patty Jenksins az Oscar-nyertes A szörny című filmje óta szintén egy filmet sem rendezett, azóta pedig 8 év telt el. Habár még 1 éve úgy tűnt újra munkát kap, ugyanis felkérték a Marvel számára a Thor 2 rendezésére. Ám titkozatos okokból kifolyólag váratlanul leváltották, a helyére pedig Alan Taylor került, aki kétségkívül tehetséges tévés (ő rendezte például a Gyilkos utcák szívszorító fináléját illetve a Mad Men – Reklámőrültek pilotját) de a nevéhez eddig egyetlen egy játékfilm elkészítése sem fűződik.

Talán a film témája miatt ez épp szerencse kérdése is volt, de Sam Taylor-Johnson legyőzte a trendet. Mint a fentebb megemlített férfi rendezőknek, neki is azután ajánlották fel egy nagy franchise irányítását miután már egy viszonylag jól fogadott független filmet letett az asztalra. Feltéve a film pénzügyileg (és ahogy a Csodálatos Pókember valamint a Hófehér és a vadász már bebizonyította a minőség irreveláns ameddig pénzt termelnek) és talán egyéb szempontokból is eredményes lesz elképzelhető, hogy megtörik a jég és a női rendezők nagy költségvetésű filmek rendezésekor végre labdába rúghatnak. […]

Ha valóban sikeres lesz a film vagy legalább a rendezőnő képes lesz némi elismerést kivívni - ellentétben Catherine Hardwicke-kal, aki igazi dicséretben nem részesült az Alkonyat széria első és még mindig legjobb nyitányért - talán sikerül elkezdenie megváltoztatnia azon felfogást, hogy ki képes egy blockbustert dirigálni. HA Sam Taylor-Johnson felkérése a Fifty Shades of Grey rendezésére tényleg változást jelent abban a tekintetben hogy milyen rendezők kerülnek látótérbe a nagy stúdiók filmjeinek irányítása során, akkor ez lehet az elkövetkező évek egyik fontos filmje a női rendezők számára. Mert a fene egye meg, de Sarah Polley-t szeretném viszont látni az Igazság Ligájának rendezői székében. Nem, nem viccelek, ugyanis manapság Ő az egyik legjobb rendező. Pedig mindent figyelembe véve, csak három nagyjátékfilm fűződik a nevéhez!

2013. június 29., szombat

Twitter-képek #4: A kibővült TEAM FIFTY

Sam Taylor-Johnson (rendező), E. L. James, Dana Brunetti (producer), Kelly Marcel (forgatókönyvíró).

2013. június 27., csütörtök

Hivatalos FSOG premierdátum: 2014.08.01.

Visszaszámlálás indul: pontosan 400 nap múlva azaz 2014. augusztus 1-jén kerül mozikba a Fifty - jelentette be pár perce E.L. James és Dana Brunetti (a film egyik producere). 

Összegzés a The Hollywood Reporter cikkéről

A The Hollywood Report ma leközölt cikke szerint (amit itt lehet elolvasni) az Universal és a Focus Features nagy valószínűséggel először Ana életre keltőjét castingolja be - lehetséges jelöltként megemlítik Felicity Jones-t valamint Alicia Vikander-t - és csak utána fordítja a stúdiópáros a teljes figyelmét a férfi főszereplő kiválasztására. Továbbá pletykaként az is felmerült, hogy a mozis bemutatóval egy időben a film elérhetővé válik majd VOD-on is, bár az Universal stúdió egyik bennfentese szerint "jelen pillanatban abszolúte nincs szó erről a lehetőségről."

Egyébiránt érdemes E.L.James-t twitteren (@E_L_James) követni, mert a hivatalos sajtóközlemények szétküldése előtt Ő már jó pár perccel közölni fogja, hogy az egyes karaktereket ki fogja alakítani. :)

2013. június 20., csütörtök

TheWrap-riport: Hogyan lett Sam Taylor-Johnson a Fifty Shades of Grey rendezője

Jeff Sneider, TheWrap - Az Universal és a Focus Features egy sokkal tapasztaltabb, A-listás filmkészítő helyett egy viszonylag még kezdő rendezőre bízta a Fifty Shades of Grey munkálatainak irányítását. Itt a válasz, hogy miért is…
Forrás: Variety.com
Vágjunk bele: tehát miként lett Sam Taylor-Johnson egy alig ismert rendező, egy alig látott filmmel a tarsolyában Hollywood egyik legnagyobb horderejű projektjének, az erotikus irodalmi szenzáció, a Fifty Shades of Grey direktora?
A TheWrap hozzájutott néhány kulisszák mögötti infóhoz a négy találkozót átölelő azon folyamatról, amely a rendezőnő és a filmprojekt mögött álló team között zajlott. Június 4-ét megelőzően Taylor-Johnsonnak ugyanis még fogalma sem volt arról, hogy számtalan jóval tapasztaltabb filmest – beleértve Gus Van Santot is – lekörözve elnyeri a rendezői széket. […] „A trükkös dolog az, hogy NE pornófilm készüljön belőle,” mondta az egyik stúdióvezető, aki ismeri Taylor-Johnson-t. „Meg tudja fogni a karaktereket. Nagyon szexi. A határokat feszegeti. Csodálatos portrékat készít. Nem minden nő tudna mit  is kezdeni ezzel a témával/alapanyaggal. Ez egy nagyon kiélezett dolog. Melyik nő érzi magát kényelmesen dildók, szexjátékok társaságában és a dominancia, az uralom világában? El kell ebbe merülni.”

Taylor-Johnson állítólag a 2009-es John Lennon – A fiatal évek óta számtalan projektet utasított vissza – ahogy a prominens filmvezető mondta: „Mindent visszadobott. Három olyan filmtervről is tudok amit elküldtek neki, de nagyon válogatós.”
Látszólag egy olyan egyértelmű elképzeléssel bírt, amely meggyőzte az Universal Pictures-t, a Focus Features-t, a producereket Michael De Lucát és Dana Brunetti valamint talán a legfontosabb személyt, E.L. James-t hogy bízzanak meg benne és adják a kezébe a franchise gyanús Fifty Shades trilógia kezdő darabjának nagyvászonra adaptálását. „Abból, amit hallottam: egyszerűen besétált, meggyőzte őket, azt mondta, „Így kell felvenni egy maszturbálós jelenetet.’”

Van Sant, a kétszeres Oscar-jelölt egy önmaga által finanszírozott tesztvideót készített el - Alex Pettyfer-rel a főszerepben – hogy elnyerje a film rendezési jogát. Taylor-Johnson valamint a szintén WME által képviselt Van Sant annak a tudatában jelent meg Sofia Coppola The Bling Ring – Lopom a sztárom című filmjének június 4-ei premierjén, hogy tudták: az Universal és a Focus hamarosan dűlőre jut. Ám eme döntésben más személyes kapcsolatok is szerepet játszottak. Ugyanis Taylor-Johnson a Focus vezetőjéhez, James Schamus-hoz közel került Joe Wright Anna Kareninájának forgatása közben, amelyben Sam férje Aaron-Taylor Johnson alakította a csábítót, azaz Vronsky grófot. Szóval az évek során a legfontosabb vezetőkkel épített ki jó kapcsolatokat, továbbá az sem elhanyagolható tény hogy De Lucával már jó ideje együtt dolgoznak a Sony égisze alatt készülő „A Realiable Wife” című thrilleren.

Mint ahogy James, a forgatókönyvíró Kelly Marcel és az Universal társelnöke Donna Langley, Taylor-Johnson is egy kreatív nő, aki számtalan közös nevezőre talált új kollégáival és szintén brit honfitársaival.
Ugyan nincs sok forgatási tapasztalata, de nem mozog teljesen idegenként a kamera mögött. Igencsak elismert fotográfus és vizualista művész, akit gyakran dicsérnek kreativitása miatt. A Fifty Shades csapata tisztában van Taylor-Johnson fotográfusi és rövidfilmes munkásságával, amely során az érzékiség és szexualitás fontos szerepet játszik – ezek pedig kulcsfontosságú témák a filmben. Taylor-Johnson fotográfusi munkája azt sugallja, hogy megvan benne az a képesség hogy a színészeket, a szereplőket nyugodttá tegye sérülékeny, sebezhető helyzetekben – a Fifty esetén például a lekötözéses jelenetek során. Ez pedig hasznosnak bizonyulhat, amikor Christan Grey és Anastasia Steele beválogatására kerül a sor. Most hogy Taylor-Johnson nemzetközi rivaldafénybe került, a nagyfokú figyelem a castingra terelődik. Amíg a magas pozíciójú ügynökök megvitatják a legszexisebb ügyfeleikkel a projektet, azt is elismerik hogy ez egy kockázatos film ugyanis senki nem tudja megjósolni hogy a Fifty Shades vajon olyan lesz inkább mint A titkárnő vagy épp ellenkezőleg, olyan mint a Showgirls.

Eljátszani egy szexuális alávetetett egy olyan lehetőség, amely még a legambiciózusabb fiatal színésznőket is gondolkodásra készteti. A casting procedúra még csak most kezdődött el, de igazodva a projekt brit jellegéhez, a TheWrap értesülései szerint az Universal kiszemelte magának Felicity Jones-t, akit hamarosan a Csodálatos Pókember második részében is viszontláthatunk. Christan szerepét illetően még nincsenek infóink, de álljanak készen azok az izmok, srácok!

De Luca és Taylor-Jonson a rendezői kinevezésről

[...] "Sam azon egyedülálló képessége teszi ideálissá Christian és Anastasia románcának életre keltésében, hogy elegánsan tud hozzányúlni a szerelemben, érzelmekben és szexualitásban tobzódó bonyolult, komplex kapcsolatokhoz." mondta Michael De Luca, a film egyik producere. "E.L. James karakterei és eleven történetmesélése olyan rendezőt igényel, aki hajlandó kockázatokat vállalni és amikor szükséges a határokat feszegetni, Sam pedig természetes könnyedséggel megfelel eme elvárásoknak." [...]

"Izgatott vagyok, amiért rám bízták a Fifty Shades of Grey nagyvászonra adaptálását." mondta Sam Taylor-Johnson. "A milliónyi rajongónak üzenem, hogy tiszteletben fogom tartani Erika könyvének valamint a karakterek, Christian és Anastasia erejét. Én is a hatásuk alá kerültem."

Forrás: a Fifty Shades of Grey Movie-n közzétett hivatalos sajtóközlemény

2013. június 19., szerda

Sam Taylor-Johnson rendezi a Fifty Shades of Grey-t

E.L.James pár perce jelentette be a twitter profilján keresztül, hogy a brit Sam Taylor-Johnson fogja elfoglalni a Fifty Shades of Grey rendezői székét. Taylor-Johnson a John Lennon - A fiatal évek című nagyjátékfilmjén kívül eddig főleg kisfilmeket, videóklipeket rendezett, mindemellett fotográfusként is tevékenykedik. Férje a 23 éves Aaron Taylor-Johnson színész, aki a legtöbb filmes blog spekulációja szerint már most főesélyes Christian szerepére...
Update: Dana Brunetti cáfolta, hogy Aaron esélyes lenne a főszerepre, sőt a The Wrap értesülései szerint sincs ilyenről szó. További érdekesség, hogy egy a projekthez közel álló forrás szerint Darren Aronofsky-nak is felajánlották a Fifty rendező székét, de a Noé című filmjének munkálataira hivatkozva visszautasította eme felkérést.